חיפוש :
  

?קולוניאליזם מוסלמי
סיקור ממוקד העולם המוסלמי
פורסם : 05/05/2006, 00:08
אלון לוין ויובל בוסתן

תהליכים המתרחשים באירופה ובעולם הערבי בדור האחרון, בהם פוחת מספרם של נוצרים ויהודים בעולם הערבי בעוד גדל מספרם של המוסלמים בארצות המערב, בעיקר באירופה, מעלים תהייה מרתקת- האם אנחנו חוזים בסוג חדש של קולוניאליזם, קולוניאליזם מוסלמי?  

אנשים הצופים באסלאמיזציה של אירופה חשים כמנועים מלבקר את התהליך בכדי לא להישמע גזעניים. המחשבה העוברת במוחם היא כי מגיע למוסלמים, חלקם הגדול מגיע מאפריקה, שעברו חוויה קולוניאלית במדינתם, לקבל פיצוי בדמותה של הגירה לתוך אירופה השבעה, אך האין זה גם קולוניאליזם בפני עצמו גם כן?

קולוניאליזם מסוג חדש

הקולוניאליזם האירופי התאפיין במספר נקודות- התיישבות אירופית בשטחי העולם החדש, פעולה מיסיונרית חזקה בקרב העמים הילידיים של אותן ארצות בכדי להחדיר את הנצרות לארצות אלה, ניצול המשאבים הטבעיים של העולם החדש, שימוש בכוח עבודה זול, פעמים רבות בכפייה ועוד. במקביל, התנגדו מדינות אירופה להתיישבות של ילידים בשטחן, למעט מקרים בודדים ורדפו את המיעוטים שכן חיו באירופה, דוגמת היהודים והצוענים.

גלי ההגירה הגדולים מצפון אפריקה ומהמזרח התיכון, כתוצאה ממדיניות הגירה ליברלית וכן כתוצאה מהגירה בלתי חוקית, משנים כבר היום את המאזן הדמוגראפי באירופה ומאיימים להפכה בתוך זמן לא רב ליבשת בעלת רוב מוסלמי.

הדיון הנעשה סביב הסוגיה הזו, והכוונה לדיון הפוליטי והתקשורתי, נזהר שלא לגלוש מעבר לגבולות הפוליטיקלי קורקט. אולם הניסיונות, ההופכים אלימים לאחרונה, של המוסלמים תושבי אירופה לכפות את עולם הערכים שלהם על תושבי היבשת כולה- פרשת הקריקטורות של מוחמד והמהומות להן גרמה, רצח הבמאי ון-גוך ורדיפת אינטלקטואלים ליברליים המבקרים את האסלאם- כולן דוגמאות לפגיעה בחופש הביטוי באירופה וניסיון מוסלמי לשנות את יחסי הגומלין במרקם האירופי.

אל כל אלו ניתן להוסיף נישואים פוליגאמיים בקרב מהגרים רבים והתרחבות תופעת ההתיישבות הלא-חוקית באירופה, אשר תורמים להבנה כי אנו חוזים בלידתו של קולוניאליזם חדש.

Stock.Xchng :שכיחות המהומות באירופה בעלייה. צילום

הנוצרים במדינות ערב הולכים ונעלמים

האינטלקטואל הערבי ממוצא פלשתיני, ג'ורג' קטן, פרסם לאחרונה מאמר בו הוא טוען כי מספרם של הנוצרים בארצות ערב קטן בדור האחרון באופן כזה, שאם לא ייעשה דבר, קיומם של הנוצרים שם יהפוך לזיכרון עתיק. את הירידה המתמשכת במספר הנוצרים תולה קטן לא בשיעורי הילודה בקרב הנוצרים הנמוכים משמעותית מאשר בקרב המוסלמים, אלא ברדיפה הדתית ממנה הם סובלים.

על פי קטן, במחצית השנייה של המאה ה-20, זכו הנוצרים ברחבי המזה"ת לעדנה אמיתית- הם הוציאו מתוכם פילוסופים, אינטלקטואלים וזכו לחלק מהשלטון בדמותם של שרים, חברי פרלמנט ותפקידים בכירים במפלגת השלטון.

עליית משטרים צבאיים חילוניים למחצה, משטרים בעלי התפיסה הפאן-ערבית והסוציאליסטית, בעיקר בסוריה, עיראק ומצרים, החלה תהליך הדחה של נוצרים ממוקדי הכוח, תהליך אשר תפס תאוצה בכל מקום שבו האופוזיציה הדתית-אסלאמית תפסה את השלטון ודרשה הרחקה של כל המיעוטים הדתיים מתפקידי המפתח.

מצרים

במצרים, הודחו הקופטים מתפקידי השלטון (בוטרוס גאלי, שר החוץ המצרי לשעבר ומזכ"ל האו"ם הוא קופטי), בבתי הספר לא לומדים התלמידים על תקופה של 600 שנה בהיסטוריה הקופטית-מצרית, וכל זאת על רקע הקריאה של מנהיגי האחים המוסלמים במצרים להוציא את הקופטים גם משורות הצבא והבירוקרטיה, ליישם עליהם את חוקי הדימה (בני החסות באיסלאם) ולגבות מהם ג'זיה (מס גולגולת).

עיראק

גם בעיראק, לדעת קטן, המצב אינו שונה- בשנותיו האחרונות של סדאם חוסיין נהנו תנועות קיצוניות מחופש פעולה וגרמו לכשליש מהנוצרים בעיראק לנוס על נפשם לאחר שבאחד מימי ראשון במדינה, עת הנוצרים נוהגים להגיע לכנסיה, הופצצו שש כנסיות. כיום, מוערך מספרם של הנוצרים-האשורים החיים בעיראק בכ-800,000 בלבד.

הרשות הפלשתינית

גם הנוצרים ביהודה שומרון ועזה לא מלקקים דבש לדבריו של קטן, בעצמו כאמור ממוצא פלשתיני- תנועות אסלאמיות כמו החמאס והג'יאהד האסלאמי טוענות כי כל "פלשתין" (ארץ ישראל בשלמותה) היא וואקף מוסלמי, נשים נוצריות בעזה מוכרחות ללכת עם רעלה בשל חששן מהקיצוניים, והחנות האחרונה שמכרה יין בעזה, הופצצה, על אף שהייתה בבעלות זרה של הארגונים הבינלאומיים.

לבנון

מחצית אוכלוסיית לבנון לפני מלחמת האזרחים הייתה נוצרית, טוען קטן, וכיום חלקה באוכלוסייה הוא 35% בלבד. מתוך 5 מיליון הלבנונים המרכיבים את הגולה הלבנונית, 70% מהם או 3.5 מיליון בני אדם הם נוצרים-מרונים.

ערב הסעודית

בערב הסעודית, לא רק שמזמן כבר אין אזרחים נוצרים בממלכה האסלאמית, אלא גם הנוצרים המגיעים לסעודיה לצורכי עבודה או ביקור, צריכים לעמוד בתנאי השריעה- נוצרי שיבקש לקיים טקס דתי בצנעת ביתו- מסתכן. אם ייתפס, ייענש בהכאה, כליאה ואף גירוש מהמדינה. בנוסף, קיים חוק בסעודיה האוסר הקמה של כנסיות במדינה המממנת הקמה של מסגדים אדירים בכל רחבי אירופה.

ג'ורג' קטן מעלה תהייה, האם פניו של העולם הערבי לחיות במרחב נקי מלא-מוסלמים? תופעה זו נראית כתולדה של השינוי העובר על העולם הערבי בשנים האחרונות – מלאומנות לדתיות, לאסלאמיזם- כך קורה במצרים וברשות הפלשתינית, כמו גם במדינות רבות אחרות. בשל כך, ישנן מדינות ערביות האוסרות על מורים נוצרים ללמד ערבית, שפת הקוראן.

ערב הסעודית - כבר עכשיו ללא נוצרים. צילום: לשכת העיתונות הסעודית

וגם קצת אנטישמיות

לתוך התפיסה האנטי-נוצרית נכנסת גם תפיסה אנטישמית, מאחר וישראל נתפסת כישות יהודית המטנפת את האדמה המוסלמית הקדושה. הקריאה הקולנית להשמדת ישראל אינה עוצרת בבתי הקפה ברחובותיה הסואנים של קהיר- קריאה זו היא קריאתם של אינטלקטואלים ערבים וקריאתו של המשטר האיראני.

שיחות השלום עם הפלשתינים סבו מאז ומעולם סביב הדרישה לפרק את ההתנחלויות, ובכך להסיר את הנוכחות היהודית. למי שטען כי ההתנחלויות מזכירות כיבוש ועל כן הדרישה להסירן, באה שרפת בתי הכנסת בגוש קטיף (כמו הפגיעה החמורה בקבר יוסף בתחילת האינתיפאדה) והציגה תמונה מורכבת יותר.

תסריט האימים המככב בכל ארגוני הביון המערבים בשנתיים האחרונות מדבר על מתקפת טרור בסיוע מחבלים מתאבדים אירופאים שהתאסלמו, אשר חזותם אינה מחשידה כלל. התסריט הזה מבליט תופעה הקיימת בקרב צעירים אירופיים רבים, חלקם בעלי השקפות עולם שמאלניות קיצוניות וחלקם תושבי השכונות הקשות בערי אירופה, שגדלו לצד מוסלמים, המתקרבו אל הדת האסלאמית בכדי להכירה עד שהתאסלמו לבסוף.

סיכום מדאיג

ניתן לסכם את המגמה המתהווה בשלוש נקודות בולטות:

1. התיישבות מאסיבית מוסלמית ברחבי אירופה הנוצרית תוך הרחקה ורדיפה של סממנים נוצרים במרחב ההתיישבות המוסלמי.

2. ניצול משאבי העולם ה"חדש"- ביטוח לאומי, דרכון אירופי, השכלה גבוהה בחינם ותמיכה סוציאלית על מנת לשפר את המצב הכלכלי.

3. פעולה מיסיונרית בקרב הילידים באירופה המניבה בשנים האחרונות גם מתאבדים פוטנציאלים שיהיו מחויבים למטרה.

לכך ניתן להוסיף את הצהרותיו של קדאפי על הפיכתה של אירופה למוסלמית כמטרה וכן הצהרות של מנהיגים ערביים ו/או מוסלמיים אחרים הנוהגים לעשות שימוש ברטוריקה דומה בכדי להגדיר את התהליך הנחשף לנגד עינינו: נראה כי הקולוניאליזם חי וקיים, הוא פשוט ויתר על התה של שעה ארבע אחה"צ ועבר לשתייה של קפה מר עם ניחוח הל...



לדף הבית   הדפסה  שלח תגובה לעורך